Siseministeeriumi kogemus
Eelnõu sisu
Kaks suuremat eesmärki olid päästeala vabatahtlike regulatsiooni täiendamine pääste seaduses
ja tuleohutusnõuete terviklik ülevaatamine, kaasajastamine ja esitamine tuleohutuse seaduses
Kaasamise eesmärk
Kaasamise eesmärgiks oli päästeala vabatahtlike vajadusi arvestava regulatsiooni väljatöötamine ning tuleohutusnõuete täitmisel ilmnenud probleemide lahendamine ning kaasaegsete nõuete väljatöötamine.
Kaasamise toimumisaeg ja eelnõu hetkeseis
Kaasamine algas 2008.a kevadel ning kestab, eelnõud on ministeeriumites kooskõlastamisel.
Kaasamise läbiviijad ja peamised partnerid
Kaasamist viisid läbi Siseministeeriumi pääste- ja kriisireguleerimise osakond (Lauri Lugna, Priit Laaniste, Tarmo Lai, Eneken Kost).
Peamised partnerid olid:
Valitsusvälised osapooled
Eraettevõtete tuleohutuseksperdid (Rait Pukk, Orm Tammepuu, Priit Rattassepp)
- Kirjalikud ettepanekud või kohtumised erialaste liitudega (Turvaettevõtete liit, Kaubandus-Tööstuskoda, Haiglate Liit)
- Kohtumised vabatahtlike organisatsioonidega üle Eesti - Vabatahtlik Reservpäästerühm, tuletõrjeseltsid üle Eesti (Kolga, Järva-Jaani, Sauga, Sindi, Vajangu, Raikküla) ning Vabatahtlike Mõttekoda AMFF
Teised valitsusasutused:
- Kohtumised Keskkonnaministeeriumi, Sotsiaalministeeriumi ning Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga ning regionaalsete päästekeskustega
Kasutasime kaasamiseks järgmised meetodeid:
Eelnõu koostamisel kaardistasime koos eriala ekspertidega praktikas ilmnenud probleeme tuleohutusnõuete täitmisel ning saime neilt lisaks nõuannetele muuhulgas ka materjale teiste riikide parimate praktikate kohta.
Avalikud seminarid, näiteks ettekanne Turvaettevõtete Liidu teabepäeval.
Mitmed kohtumised partneritega.
Lisaks eelnõu väljapanemisele osale.ee portaali saatsime eelnõu arvamuse avaldamiseks valdkonna sõltumatutele (eraettevõtete) spetsialistidele, samuti küsisime sõltumatutelt eriala spetsialistidelt nõu juba eelnõu koostamise käigus.
Kohtumised vabatahtlike organisatsioonidega, Siseministeeriumi esindaja kohtus üle Eesti kokku 8 vabatahtliku organisatsiooniga ja uuris nende probleeme ja küsis ettepanekuid eelnõule. Samuti arvestasime vabatahtlikelt laekunud ettepanekutega.
Eelnõu kooskõlastamisel kaardistasime lisaks valitsusasutustelt saabunud märkustele kõik meile ekspertidelt ja eriala liitudelt laekunud arvamused ning võimalusel arvestasime nendega.
Partnerite hinnang kaasamisele ja tulemustele
Vabatahtlike ühendused olid rahul, et Siseministeerium võtab neid võrdväärse partneritena ning arvestab nende seisukohtadega päästeala vabatahtlikkuse arendamisel ning õigusloome kujundamisel.
Tuleohutuse spetsialist Orm Tammepuu arvas, et tuleohutuse eraldamine omaette seaduseks on hea mõte ning kommenteeris eelnõud lausega „Seadus on minu arvates täitsa hää”.
Asutuse hinnang tulemustele
Kuna kooskõlastamine on veel käimas, siis lõpliku tulemuseni pole veel jõutud.
Tuleohutuse seaduse eelnõu koostamisel oli väga suur abi sellest, et tuleohutuse eksperdid selgitasid praktikas ilmnenud probleeme tuleohutusnõuete täitmisel. Samuti aitasid meid oluliselt ekspertidelt saadud materjalid teiste riikide parimate praktikate kohta.
Pääste seaduse loomisel oli oluline abi vabatahtlikega kohtumistest ning nende ettepanekutest. Vabatahtlikud tõid välja oma muresid, millele me saime eelnõuga lahendused leida. Näiteks arvestasime Raikküla vabatahtlike ettepanekuga, et vabatahtlike päästeautod peaksid sarnaselt riiklike päästeautodega olema vabastatud raskeveokimaksust.
Teiste valitsusasutustega oleme püüdnud vältida mõtete vahetamist kirja teel ja oleme eelistanud arutelu kohtumiste käigus. Hoolimata teatud erimeelsustest eelnõude osas on kõik kohtumised kulgenud sõbralikus õhkkonnas.
|