Neljapäev, 18. juuli 2019
  ID-kaart  |  MobiilID OpenID

» unustasid salasõna?   » registreeru   » reeglid
 
Rss SISUPUU Rss RSS
Avaleht Konsultatsioonid Ideed Seadused
 
Avaleht > Vaata ideed
Asendada piirkiirus soovitatava kiirusega
Neeme Danziger
Sisestatud: 29. jaanuar 2009
Arhiveeritud
Bookmark and Share
Prindi
Saada kutse
  Vaata ideed   Hääletustulemused   Vaata vastuseid   Kommentaarid ()  

Antud ettepanek on initsieeritud ETV saatest Vabariigi Kodanikud 23.01.09. Ettepaneku eeldused on järgmised:
* Liiklusõnnetused ei juhtu kunagi lubatud piirkiiruse ületamise tõttu, vaid kui, siis ainult ohtliku kiirusega sõitmise pärast. Need kaks kiirust langevad kokku ainult üksikutel juhtudel ja siis ka juhuslikult.
* Täiskasvanud inimene peab oma tegude eest vastutama nii ehk teisiti. Seadus ei saa kehtestada kõiki tingimusi selliselt, et kui inimene seadust täidab, on ta sisuliselt tagajärgede eest vastutusest vabastatud. Praegune liikluse piirkiiruse käsitlus on selle viimasega väga sarnane.
* Ideaalne seadus peaks olema selline, et normaalne ja arukas käitumine ongi seaduse täitmine ning seaduskuulekal kodanikul oleks selle täitmine endastmõistetav. Seaduse kvaliteedi märgiks ei saa pidada võimalust,  tema täitmist lihtsalt kontrollida. Seadus, mille täitmist tuleb massiliselt kontrollida ja mida ilma sellise sunnita pidevalt rikutakse, peab peab ise olema kõlbmatu. Praeguses liiklusseadustikus kasutusel olev jäik kiiruste kontrolli põhimõte on just sellise puudusega.
* Kuigi kõnedes võib deklareerida, et inimelul ei ole hinda ja liikluskorraldus tuleb reguleerida selliselt, et hukkunute ja vigastatute arv oleks minimaalne, näitab ka praegune tegelik praktika, et taoline lähenemine on absurdne. Kindlasti vähendaks näiteks inimkaotusi liikluses see, kui kehtestada lubatud piirkiiruseks maanteedel 60 km/h ja seda ülisuurte trahvide hirmuga ka jäigalt kontrollida. Praktikas nii siiski ei tehta ja seega vaikivalt sisuliselt tunnistatakse ka praegu, et on olemas mingi optimum või kriitiline punkt mille ületamisel hakkab kaotuste suurus talumatult järsult kasvama ja mis peaks määrama reguleerimise aluse.
* Minu teada ei ole uuringufirmad teinud vastavaid katseid, kuid iga vähegi kogenum autojuht võib kinnitada, et heades ilmastikuoludes, normaalselt asfalteeritud teedel Eestis (isegi mitte ainult põhimagistraalidel) ja normaalselt heas seisukorras kaasaegse autoga ei ole ilma spidomeetrile vaatamata võimalik eristada, kas liigutakse 90, 100 või 110 km tunnikiirusega, rääkimata 50, 60 või 70 eristamisest. Seega eeldab praegune liikluskorraldus, et üksi teel sõites tuleb pidevalt jälgida spidomeetrit, mitte teed, et vältida seaduserikkumist. Samas tajub iga kogenum autojuht tavaliselt auto käitumise järgi ära, kui kiirus hakkab muutuma ohtlikuks.
* Vaatamata hr Miilitsa vastupidistele väidetele, on Eesti liiklust ja selle kontrollimist näinud inimesel täielik alus arvata, et kiiruskaamerad ei hakka asuma ainult sellistes kohtades, kus piirkiiruse ületamine on tavaliselt ka ohtlik, rääkimata sellest, et kiiruskaamera ei suuda aru saada tegelikust liiklussituatsioonist. Kui tee ääres kiirust mõõtev politseinik puhtinimlikult ei viitsi jännata kõigi nende +5km/h sõitjatega ja otsib tõesti ehk +15 või enamat, siis tuima automaatikat on lihtne reguleerida +5 peale. Kviitungi saatmine toimub ju automaatselt ja riigieelarve tahab täitmist. Ning nagu Eestis ikka, JOKK.
* Liiklusseaduse § 45 lg1: Liikluse korraldamise eesmärk on tagada häireteta, sujuv, v õ i m a l i k u l t  k i i r e, ohutu ja keskkonda minimaalselt kahjustav liiklus. (Minu sõrendus).
* Viimaste aasate liiklusstatistika näitab, et Eesti autojuhid on vastutustundlikud ja usalduse ära teeninud.
Ettepaneku sisuks on muuta senine jäiga kiiruse kontrolli põhimõte sujuvama ja inimsõbralikumaga.  Pakun praeguse lubatud suurima kiiruse asemel põhiliselt kasutada juba Liikluseeskirjas olevat soovitatavat suurimat kiirust ja vastavat liiklusmärki (sobiv kiirus, 556). Viimase mõiste on Liikluseeskirjas täpsemalt avamata. Ettepanek on seda märkimisväärselt täpsustada. Mulle isiklikult meeldib küll rohem mõiste tinglik piirkiirus, kuid see ei ole põhimõtteline küsimus. Kõik sanktsioonid ja trahvid jääksid samaks ning kehtiksid lubatud suurima kiiruse ületamise kohta. Tinglikku piirkiirust käsitletakse lubatud suurima kiirusena, kui on täidetud vähemalt üks järgmistest tingimustest:
1. Sõiduk möödub oma sõidurea kõrval peatunud sõidukist või tõketega eraldamata ja teele vähem kui 3 m kaugusel viibivatest inimestest. (Suur kiirus on tihti liiklusõnnetuse põhjuseks siis, kui jalakäia astub ootamatult teele või väljub seisva sõiduki varjust). 
2. Sõiduk läbib pimedat kurvi vastassuunavööndis asudes. (Alternatiivina võiks olla ka igasugune vastassuunavööndis viibimine takistatav, kuid minu arvates ei ole see otstarbekas)
3. Sõiduk teostab möödasõitu tinglikust piirkiirusest kiiremini liikuvast sõidukist selliselt, et pärast oma sõiduritta naasmist peab tema taga sõitva sõiduki juht pidurdama sobiva pikivahe tekitamiseks. Sobiv pikivahe meetrites on asulasisesel teel pool- ja asulavälisel teel võrdne sõiduki kiiruse numbrilise väärtusega (km/h). (See punkt on mõeldud takistamaks ühtlase kiirusega liikuvatest autokolonnidest möödatrügijaid.)
4. Udu, vihma- või lumesaju tõttu on nähtavus väiksem, kui sobiv pikivahe.
5. Sõiduki külgkiirendus on suurem kui 75% haardeteguri poolt määratud maksimaalsest kiirendusest. (See on mõeldud kihutamise vältimiseks kurvides. Lahti seletatuna on see kiirus, mil sõiduk muutub kurvis ebapüsivaks. Seda piiri peab iga autojuht konkreetses olukorras ikka ise tajuma. Täpsem määratlus on lihtsalt juriidiliseks asjaajamiseks.)
6. Sõiduki kiirus ületab tinglikku piirkiirust rohkem kui 1/3 viimasest. (Alternatiivina võib ka olla, et sõiguki kiirus ületab tinglikku piirkiirust enam kui 30 km/h väljaspool asulaid või 20 km/h asulates).
Pärast selle kehtestamist tuleks üldine lubatud suurim piirkiirus nii maanteedel kui asulates asendada tingliku piirkiirusega. Enamikes kohtades, kus praegu on liiklusmärk suurim kiirus (351), võib selle asendada märgiga sobiv kiirus (556). Suurim kiirus oleks kohane seal, kus on oluline jäik piirang, nagu mitmesuguste teetööde tegemisel, kurvi taga oleva takistuse korral jms. Kaoks ära vajadus inimeste kogunemise kohtades ajaliste piirangute rakendamiseks. Kui tähistada need kohad sobiva kiiruse märgiga, toimub reguleering automaatselt, kui tee ääres on inimesi.
Võib tunduda, et selline ettepanek lubab teedel arutult kihutada, kuid kui järele mõelda, siis tekib suure kiirusega liikumise võimalus siiski vaid heades oludes tühjal teel, seal, kus ka praegu kihutatakse kui politsei ei näe ja kus tekib tavaliselt süüdistusi põõsas passivatest politseinikest. Ettepanek lähtubki soovist parandada autojuhtide ja politsei vastastikust usaldust.


Märksõnad: liiklus, kiirus, politsei, piirkiirus, liikluseeskiri
Kategooria: Transport

Alusta siit!

Registreeru Osale.ee kasutajaks
ning alusta oma riigi aitamist juba
täna!

» Registreeru siin
» Kasutajale
 

Avalehele Osalusveebi haldab Riigikantselei
info@osale.ee

Osalusveeb Konsultatsioonid Ideed beta Seadused