Neljapäev, 18. juuli 2019
  ID-kaart  |  MobiilID OpenID

» unustasid salasõna?   » registreeru   » reeglid
 
Rss SISUPUU Rss RSS
Avaleht Konsultatsioonid Ideed Seadused
 
Avaleht > Vaata ideed
Kas teie õigust teadvale nõusolekule on tervishoiuteenuse osutaja poolt alati järgitud ?
Marika Kabal
Sisestatud: 20. veebruar 2009
Arhiveeritud
Bookmark and Share
Prindi
Saada kutse
  Vaata üleskutset   Allkirjad   Vaata vastuseid   Kommentaarid ()  

Patsiendil on õigus isikupuutumatusele ja enesemääramisele. Antud õigus käsitleb inimese füüsilist ja vaimset puutumatust, inimese autonoomiat, õigust oma kehale, õigust teha enda kohta käivaid otsuseid ning saada piisavat informatsiooni antud otsuste tegemiseks. Inimese kehalisse puutumatusse ei tohi sekkuda ilma tema teadva nõusolekuta. Teadvaks loetakse nõusolekut juhul, kui patsienti on piisavalt informeeritud ning ta on kõigist raviga seotud ning kaasnevatest poolt ja vastuargumentidest aru saanud. Sekkumiseks loetakse igasugust arstiabi, sh. ka analüüside tegemist ning retsepti väljakirjutamist. Patsient saab oma eelmärgitud õigust realiseerida vaid siis, kui talle on antud piisavalt informatsiooni valiku tegemiseks ning otsuse langetamiseks. Nõusoleku eeldus on sätestatud paljudes rahvusvahelistes õigusaktides. Siseriiklikult reguleerib seda küsimust Võlaõigusseaduse § 766, mis sätestab patsinedi teavitamise, tema nõusoleku saamise kohustuse ning informatsiooni mahu patsiendi teavitamisel: 

 

(1)  Tervishoiuteenuse osutaja peab patsienti teavitama patsiendi läbivaatamise tulemustest ja tervise seisundist, võimalikest haigustest ning nende kulgemisest, pakutava tervishoiuteenuse olemusest ja otstarbest, selle osutamisega kaasnevatest ohtudest ja tagajärgedest ning teistest võimalikest ja vajalikest tervishoiuteenustest. Patsiendi soovil peab tervishoiuteenuse osutaja esitama nimetatud teabe kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis.

(3) Patsiendi võib läbi vaadata ja talle tervishoiuteenust osutada üksnes tema nõusolekul. Patsient võib nõusoleku mõistliku aja jooksul pärast selle andmist tagasi võtta. Tervishoiuteenuse osutaja nõudmisel peab nõusolek või selle tagasivõtmise avaldus olema vormistatud kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis.

Kuigi õigust teadvale (informeeritud) nõusolekule on Eestis seadusega tunnustatud, pöördub Eesti Patsientide Esindusühingusse patsiente, kes väidavad, et tervishoiuteenuste osutajad nende õigusi ei järgi. Patsiendi teavitamine on olnud formaalne (üldise iseloomuga), ei kajasta patsiendi isikuga seotud terviseandmeid.

Eesti Patsientide Esindusühing soovib teada, kui akuutne teema on. Kas patsientide ülalkirjeldatud õiguste rikkumine on pigem massiline või pigem harvaesinev nähtus.   

Eeltoodust tulenevalt palume patsientidel hääletamise teel vastata pealkirjas märgitud küsimusele JAH (poolt) EI (vastu).  Kommenteeri osalusveebis või aadressil esindus@epey.ee

 


Märksõnad: patsient õigused tervis teadev nõusolek
Kategooria: Tervis

Alusta siit!

Registreeru Osale.ee kasutajaks
ning alusta oma riigi aitamist juba
täna!

» Registreeru siin
» Kasutajale
 

Avalehele Osalusveebi haldab Riigikantselei
info@osale.ee

Osalusveeb Konsultatsioonid Ideed beta Seadused