Kolmapäev, 24. juuli 2019
  ID-kaart  |  MobiilID OpenID

» unustasid salasõna?   » registreeru   » reeglid
 
Rss SISUPUU Rss RSS
Avaleht Konsultatsioonid Ideed Seadused
 
Avaleht > Vaata ideed
Kohalike maksude seaduse muutmise ettepanek: lisada vabatahtlik kohalik tulumaks
Jaanus Nurmoja
Sisestatud: 15. märts 2010
Vastatud 26. aprill 2010
Bookmark and Share
Prindi
Saada kutse
  Vaata ideed   Hääletustulemused   Vaata vastuseid   Kommentaarid ()  

Võimaldamaks üksikisikutel anda soovi korral omapoolne lisapanus oma linna või valla arenguks teen ettepaneku

1) lisada kohalike maksude seaduses loetletud maksude hulka üksikisiku vabatahtlik kohalik tulumaks

2) vabastada nimetatud vabatahtliku tulumaksuna tasutav summa üleriigilisest üksikisiku tulumaksust

3) sätestada, et vabatahtlikust kohalikust tulumaksust laekuv summa peab olema sihtotstarbeline (suunatud kindla(te)le valdkonnale/valdkondadele ja/või projektidele) ning sätestada sihtotstarbe kindlaksmäärajad.

4) vajadusel kehtestada kohalikule vabatahtlikule tulumaksule ühtne (maksimum)määr väljendatuna protsentides isiku brutotulust.

Vaatame kohalike maksude seadust. See loetleb, et kohalikud maksud on

müügimaks
paadimaks
reklaamimaks
teede ja tänavate sulgemise maks
mootorsõidukimaks
loomapidamismaks
lõbustusmaks
parkimistasu

Kõik puudutavad mingit olmelist või ärilist tegevust. Tulumaksu nende hulgas ei ole. Kes see tahakski midagi sellist kehtestada. See ei muudaks linna või valda atraktiivsemaks, pigem peletaks inimesi eemale.

Samas - kus on öeldud, et tulumaks peab olema alati ja igal pool kohustuslik?

Siin see konks ongi. Ma usun, et vabatahtlikkusse kohalikku tulumaksu, millest laekuv tulu on mõeldud ainult kohaliku elu edendamiseks, suhtutaks hoopis teisiti kui kohustuslikku. Kohalike maksude seadust tasuks täiendada.

Esiteks peaks seadus niisiis välistama võimaluse, et kohalik tulumaksmaks oleks omavalitsuse elanikele kohustuslik. Seega peaks olema lubatud ainult vabatahtlik kohalik maks. Inimestele tuleb anda võimalus olla oma linna või valla vabatahtlikud sponsorid.

Teiseks - mille jaoks täpsemalt võib omavalitsus kasutada vabatahtlikust maksust laekuvat raha? Ma ei ole kindel, kas see peaks jääma täielikult omavalitsuse otsustada või oleks parem, kui see oleks kas TMS-is või KOKS-is sõnastatud. Tundub, et see võiks olla nii ühes kui ka teises. Seadus annab üldised raamid, omavalitsus täpsustab. Minu arvates võiks seadus sätestada, et kohalikku maksu võib kasutada "pehmete valdkondade", seega hariduse, kultuuri või sotsiaalsfääri projektide rahastamiseks, välja arvatud ehitustegevus ja ametnike palgad.

Kolmandaks - kas maksumäära peaks kehtestama omavalitsus ise või hoopis riik? Pooldan pigem viimast varianti, sest pooldan tulumaksumäärades samasugust korrapära nagu võiks minu meelest eksisteerida avaliku sektori palgaastmestikus. Maksumäära protsent võiks olla näiteks ruutjuur kahest astmes -1 korrutatult kümnega ehk ümardatult 7 %. Tegemist oleks protsendiga, mille tööandja palga maksmisel kinni peab. Samas aga ei tohiks olla inimesel kohustust tasuda muudest lisatuludest kohalikku tulumaksu, kuna see on vabatahtlik ning 7% on soovitavalt maksimummäär.

Neljandaks - see peaks olema pigem ilma maksuvaba osata, kuid samas tulumaksuvaba. Mida see tähendaks? Inimene saaks tulumaksust (mitte kohalikust maksust!) tagasi selle osa, mis võrdub tema maksukoormuse protsendiga kohaliku maksuna tasutud rahast.

Näiteks - kui kohalikku maksu maksva inimese reaalne tulumaksukoormus on 20 % ehk täpselt viiendik, siis ta saab tulumaksust tagasi selle osa, mis võrdub viiendikuga tema kohalikust maksust. Antud juhul oleks see 1,4 % tulust (7% :5=1,4%). Selleks, et täna, mil tulumaksuvaba on 2000 krooni ning ülejäänu maksumäär on 21 %, oleks inimese reaalne tulumaksukoormus 20%, peab ta saama palka 42000 krooni kuus ehk 504000 krooni aastas. Kui ta maksaks ka seda kohalikku maksu, siis oleks tema igakuine maksukoormus 27% ning kätte jääks 73 % palgast ehk 30660 krooni. Aasta jooksul laekub maksu- ja tolliametisse temalt seega 136080 krooni. Samas tasub tal rõõmsal õhinal oodata tuludeklaratsioonile järgnevat aega, kuna ühel hetkel potsatab tema pangaarvele tagastatav tulumaks 7056 krooni. Tema reaalne maksukoormus koos kohaliku maksuga on 25,6 %.

Oletame, et ühes linnas on 10 000 töötegijat ja nende keskmine palk on 12 000 krooni kuus ehk 144000 krooni aastas. Kui nad kõik saaksid keskmist palka ja maksaksid kohalikku maksu, siis laekuks neilt aasta jooksul linnale 100 800 000 sihtotstarbelist krooni. Sellele lisandub veel omavalitsuse osa üksikisiku tulumaksust. Tõsi - see võib osutuda mõnevõrra väiksemaks selle summa võrra, mis tagastatakse elanikele kohaliku maksu tasumise tõttu.

Nüüd jõuame järgmise küsimuse juurde - kes ja kuidas peaks otsustama vabatahtlikust kohalikust maksust laekuva tulu konkreetse kasutamise üle üldiste sihtotstarvete raames?

Ühest küljest oleks mõistlik kõiki kohaliku maksu maksjaid kaasata otsustamisprotsessi. Need maksumaksjad võiksid moodustada mingi "laiendatud volikogu", kellele linnavõim pakub välja mõned ideed (ja kelle hulgast pakutakse ideid). Igal ideel peaks olema ka eeldatav maksumus. Ühel hetkel toimuks otsustamine ning käiku lähevad need projektid, mis on saanud suurema toetuse osaliseks.

Eelmainitud kaasamine toimuks muidugi eeldusel, et vaid murdosa töötavatest linlastest on enda peale võtnud täienava maksukoormuse. Võib-olla ei oleks selline kaasamine teatud piirist alates enam otstarbekas?

Taolist omavalitsuse tulubaasi suurendamise meetodit tasuks aga igal juhul kaaluda. Vabatahtlikku, üldisest tulumaksust vabastatud maksu on aga võimalik rakendada teisteski valdkondades ja teistel eesmärkidel.


Märksõnad: kohalikud maksud, tulumaks, omavalitsus, tulubaas
Kategooria: Rahandus

Alusta siit!

Registreeru Osale.ee kasutajaks
ning alusta oma riigi aitamist juba
täna!

» Registreeru siin
» Kasutajale
 

Avalehele Osalusveebi haldab Riigikantselei
info@osale.ee

Osalusveeb Konsultatsioonid Ideed beta Seadused