Sisestatud: 15.11.2018
Peeter Tamm
taksondus korda
Alates 2017.a novembrist on ka ilma platoonita taksodele (uber, taxify, yandex jms nn infoühiskonna platvormi vahendusel teenust osutavad taksod) kehtestatud teenindaja- ja sõidukikaardi nõuded. Tänane olukord on selline, et platvormide operaatorid kontrollivad pigem teenindajakaardi olemasolu viidates selelle, et sõidukikaardi nõude täitmine on juhi (nn partneri) enda vastutusel. Seetõttu osutab väga suur osa juhte antud platvormide vahendusel teenust sõidukikaarti omamata. Praktikas on sõidukikaardi olemasolu kontrollimine raskendatud, sest teenust osutavatel autodel puuduvad taksotunnused. See komplitseerib järelevalvet. Sõidukikaardist hoidutakse ennekõike seetõttu, et selle taotlemine suurendab 3-5 korda kohustusliku liikluskindlustuse makset. Samuti võimaldab taksoteenuse osutamise varjamine tõsta auto hinda järelturul ehk otsjat petta. Peamiseks probleemiks sõidukikaardist kõrvalehiilivate taksoteenuse osutajate puhul on kõlvatu konkurentsi pakkumine ausatele seadusekuulekatele juhtidele. Seadusekuulekas juht peab aastas töötama 200-250 tundi rohkem, et teenida tasa kõrgemad kindlustusmaksed ning muud sõidukikaardist tingitud kulud. Ületunnid põhjustavad juhtide ülekoormust ning liiklusohtlikke olukordi ning võivad olla üheks põhjuseks, miks taksodega seotud liiklusõnnetuste hulk on kasvanud. Oma tegevust varjavad sõidukikaardita juhid aga mõjutavad üldist liikluskindlustuse kahjustatistikat ning see on ilmelt üheks põhjuseks, miks ka liikluskindlustuse tavatariifid tõusnud on. Ületöötanud juhid on ohtlikud nii iseendale, klientidele kui kaasliiklejatele. Kõlvatu konkurentsi soodustamine sõidukikaarti mitte omavate sõidukilele võrku lubamisega ohustab liiklust ka seeläbi, et ilmselgelt suurema läbisõiduga sõidukitele ei rakendata taksodele ette nähtud sagedasema taksoülevaatuse kohustust (liikluses osalevate liiklusohtlike sõidukite arv kasvab), sõiduautode järelturg muutub läbipaistmatuks, kasutusliisingu pakkujate eest varjatakse auto kasutusotstarvet jne.Probleemi likvideerimine on tegelikult väga lihtne. Selleks tuleks vastutus sõidukikaardi olemasolu eest seada ka infoühiskonna teenuse osutajale ehk äpiplatvormile (uber, taxify, yanxex jt). S.t. tuleb sätestada piisavalt range karistus nendele infoühiskonna teenuse osutajatele, kes vahendavad tellimusi sõidukikaardita autodele. Karistus peab olema piisavalt range, et välistada selline tegevus. Rikkumise avastamisel võiks järelevalveorganil olla nõuda tellimuste vahendamise peatamist kogu platvormi vahendusel näiteks üheks päevaks. Või rakendada ka rahatrahvi, mis põhimõtteliselt välistaks äpiplatvormide poolse sõidukikaardita juhtide vahendamise.Peamine vastuväide nn infoühiskonna teenuse osutajate poolt on seni olnud demagoogiline. Neil puutub võimekus regulaarselt võrrelda oma registris olevate sõidukite vastavust majandustegevuse registris olevate kehtivate sõidukikaartidega. Kuna tegemist on infotehnoloogia sektori ettevõtetega, siis ei saa selliseid vastuväiteid eriti tõsiselt võtta. Et mitte jääda sisutühjaks, olen isiklikult valmis ulatama abikäe infoühiskonna teenust osutavatele ettevõtetele ning tasuta looma keskkonna, mis vastavat sõidukite ning sõidukikaartide vastavuse teenust taksoteenuse vahendajatele osutaks. Seda juhul, kui nad ei leia ise arenduseks aega. Suudan vajadusel vastavat teenust osutada tasuta ning lahenduse käivitada 5 tööpäeva jooksul. Teine ning veelgi lihtsam variant oleks rakendada igapäevast aruandluse kohustust, mille järgi edastavad äpiplatvormid majandustegevuse registrile ja järelevalveorganile faili kõigi nende keskkonnas aktiivsete sõidukite registrimärkidega. See andmekogum võiks olla kättesaadav ka kindlustusettevõtetele.
Märksõnad: taksondus ühistransport
Kategooria: Transport

Kommentaarid:


Osalusveebi haldab Riigikantselei

info@osale.ee