Laupäev, 15. detsember 2018
ID-kaart  |  MobiilID OpenID

» unustasid salasõna?   » registreeru   » reeglid
 
Rss SISUPUU Rss RSS
Avaleht Konsultatsioonid Ideed Seadused
 
Osalusveebi konsultatsioonide veebilehel saad avaldada arvamust töös olevate eelnõude suhtes.
Ministeeriumid esitavad eelnõud avalikuks aruteluks. Osalusveebi haldab Riigikantselei,
info@osale.ee
Avaleht > Arvamusavaldused 
Arvamusavaldus
  Ei esinda huvigruppi
Avaldatud: 23.11.2018 10:49

Anni Katkosild
Abi Abi
Prindi Prindi
Saada sõbrale Saada sõbrale
Seotud konsultatsioon: "Eesti tegevuskava avatud valitsemise partnerluses osalemisel 2016–2018 täitmise lõpparuande" eelnõu avalik konsultatsioon ja kooskõlastamine
Kaarel Haav, demokraatiahariduse ja õppekavade ekspert, osalusdemokraatia tegevuse esitaja AVP kavasse 2016-18.

Lubadus 4. 1. HTM ei ole täitnud lubadust osalusdemokraatia mõiste kasutamiseks aktiivsete ja demokraatlike kodanike kujundamisel. Seda ei lubata ka 2019 ja järgnevatel aastatel.
Demokraatiahariduse ekspert dr. Kaarel Haav esitas AVP tegevuskavasse 2016-18 EHF nimel ettepaneku osalusdemokraatia mõiste juurutamiseks kooliharidusse. Selle kiitsid 2016 kevadel heaks nii AVP ümarlaud kui ka koordineeriv kogu.
Probleem on selles, et esindusdemokraatia kasutab kaht peamist otsustamise mudelit: demokraatlikku valimistel ja autoritaarset ja hierarhilist võimu teostamisel. Autoritaarse mudeli puuduseks on vigade, korruptsiooni ja kuritarvituste võimalused. Selle vähendamiseks on viimastel aastakümnetel demokraatlikes riikides täiendatud autoritaarset valitsemise mudelit osalusdemokraatiaga. See annab kodanikele piiramatud võimalused oma poliitilise aktiivsuse väljendamiseks ja oskuste arendamiseks. Kui võimu esindajad arvestavad ja rakendavad kõiki häid ettepanekuid, siis see ongi tegelik kodanike ühiskond.
Probleem on selles, et senistes ühiskonnaõpetuse õpikutes osalusdemokraatia mõiste praktiliselt puudub, pigem on tendents selle asemel rääkida kodanikuaktiivsusest, mis ei seostu üldse poliitilise aktiivsusega. Ettepanek oli selle mõiste JUURUTAMINE, kuid aruandes on selle asemel „Osalusdemokraatia mõtestamine“. Kuidas mõtestada seda, mida ei ole ja mida ei taheta lubadagi?
Ma olen analüüsinud demokraatiaharidust Eestis ja teistes maades ja arendanud adekvaatse mõistete süsteemi, kus osalusdemokraatia on üks keskne mõiste. Olen avaldanud sellest mitu teaduslikku artiklit (lingid on lisas). Eesti ühiskonna-ainet on arvustanud ka mitmed teised sotsiaalteadlased, näiteks Veronika Kalmus 2000-2003. HTM ei kavatse seda kõike üldse arvestada. Tegevuse kirjelduses lubab HTM konsulteerida „vastavate huvirühmadega ja vabaühendustega“, mitte asja tundjatega. Huvitatud osalised täiendavad õpieesmärke ja tulemusi! Kuid vaja oli ju ainult lisada üks märksõna, mitte aga muuta kogu ainekava.
Tulemuste kirjeldamisel räägitakse töörühmast, kes täpsustab valdkonnapädevusi! Kuid probleem on osalusdemokraatia juurutamises ainekavadesse ja õpikutesse! HTM pole kusagil avalikustanud, kes on selles töörühmas ja kas see rühm tunneb ka demokraatiahariduse probleeme ja uurimusi Eestis. 2017 moodustas HTM töörühma Kristi Kõivu juhtimisel, kuid selle tegevus katkestati 2018. Kes on järgmises töörühmas?
Aruanne nendib, et Õppekavade eelnõude kavandid on valmis 30.6. 2018. Kus need on? Järgmisena lubatakse, et sotsiaalainete kavad on valmis 2019 aastaks. Kordagi ei mainita, et osalusdemokraatiat juurutatatkse ainekavadesse, õppematerjalidesse ja õpikutesse.
HTM ei ole täitnud lubadust osalusdemokraatia mõiste kasutamiseks aktiivsete ja demokraatlike kodanike kujundamisel. Seda ei lubata ka 2019 ja järgnevatel aastatel.

Haav, K. (2010) Education for democratic citizenship –development of the theoretical framework for Estonia and EU. – P. Müürsepp (ed.) (2010) Proceedings of the Institute for European Studies, Journal of Tallinn University of Technology, No. 7, 168-192. http://www.ies.ee/iesp/No7/iesp_no7.pdf
Haav, K. (2015) Õppekava mudelid ja õpiväljundite arendus inimese, kodaniku ja spetsialisti kujundamisel Eestis. - Riigikogu Toimetised (Rito) 32, 119-132. http://rito.riigikogu.ee/eelmised-numbrid/nr-32/
Haav, K. (2018) Implementation of curriculum theory in formation of specialists in higher education. – J. Valsiner, A. Lutsenko, A. Antoniouk (eds.), Sustainable Futures for Higher Education: The Making of Knowledge Makers. Springer, 305-312.
Ühiskonnaõpetuse ainekava ja õpikute struktuuri vastavus aktiivse kodaniku kujunemise eesmärgile.– Õpetajate Leht. 23. 03. 2018. 3 lk. Püsilink: https://dea.digar.ee/article/opetajateleht/2018/03/23/5.4
Arvamusavaldust on loetud 266 korda
Vastused: Abiinfo
Sellele arvamusavaldusele pole veel vastatud.

Alusta siit!

Registreeru Osale.ee kasutajaks
ning alusta oma riigi aitamist juba
täna!

» Registreeru siin
» Kasutajale